Careline: 03 - 89275642 / 018 - 2375891 Isnin - Jumaat: 8.00 pagi - 5.00 petang
reg-2025
JAWATAN-KOSONG-2-AFT
zakat
sumbangan

PANDUAN PENGAJARAN KITAB INI / إرشادات طريقة التدريس



Kelas Nahu
An-Nahul Wadih / النحو الواضح
Sambungan ; Panduan pengajaran kitab ini








1)    Latihan secara lisan;
       Guru membuat ringkasan pelajaran yang dia ingin buat latihan tatabahasa dan menuliskannya di atas papan hitam . Setelah itu ia membuat perbincangan dengan pelajar sambil mengingatkan pelajar berkaitan kaedah-kaedah tatabahasa dan juga takrifan-takrifan . Hal itu amat elok dilakukan pada bahagian awal selamasa pengajarannya. Manakala pada bahagian ke dua selemasanya pula, guru hendaklah meminta pelajar untuk membuat ayat-ayat berdasarkan apa yang digariskankan kepada mereka melalui contoh-contoh ayat dan latihan-latihan yang dibuat.

2)    Latihan secara bertulis;
(a)        Adalah elok bagi para pelajar untuk membuat latihan secara bertulis dalam pelbagai bentuk ayat menggunakan kaedah-kaedah tatabahasa yang dipelajari oleh mereka juga dalam pelbagai bentuk latihan.
(b)       Memperbanyakkan latihan-latihan berbentuk positif yang menuntut para pelajar untuk membentuk ayat-ayat berdasarkan kaedah-kaedah tatabahasa tertentu . Ini adalah kerana latihan-latihan ini akan mendorong para pelajar untuk berfikir dan paling berguna dalam membentuk kebolehan menulis karangan.
(c)        Soalan-soalan yang dikemukakan seelok-eloknya hanya memerlukan jawapan yang pendek sehingga dapat memaksimakan penggunaan masa dengan mempelbagaikan bentuk soalan dan latihan.
(d)       Latihan-latihan penulisan hendaklah dimulakan dengan satu topik pelajaran tatabahasa arab atau dua topik pelajaran yang lepas . Seeloknya setelah guru dapat menyelesaikan satu tahap pelajaran dan diikuti pula dengaan dua latihan yang khas hendaklah dibuat satu latihan umum yang mencakupi semua topik yang telah diajar.
(e)        Guru tidak seharusnya berbincang dengan pelajar berkaitan latihan yang dibuat itu, atau pun ia menghuraikan latihan yang dibuat itu kepada para pelajar. Seeloknya jika guru ingin membantu pelajar , ia hendaklah berbincang  dengan mereka mengenai kaedah-kaedah tatabahasa yang menjadi asas kepada latihan itu, di samping meminta mereka untuk membuat contoh-contoh berdasarkan kaedah-kaedah tersebut dan meminta mereka menulisnya sambil ia berjalan di antara mereka untuk melihat apa yang mereka tulis.
 

Bottom Ad [Post Page]