Careline:03 - 8920 1219/ 018 - 2375 891 Isnin - Jumaat: 8.30 pagi - 4.30 petang | Sabtu: 8.30 pagi - 1.00 petang

Post Page Advertisement [Top]

Kenapa Bahasa Arab / لماذا اللغة العربية


Kenapa Bahasa Arab / لماذا اللغة العربية







** وقال مصطفى صادق الرافعي رحمه الله في وحي القلم: “ما ذلت لغة شعب إلا ذل، ولا انحطت إلا كان أمره في ذهاب وادبار، ومن هذا يفرض الاجنبي المستعمر لغته فرضاً على الأمة المستعمرة، ويركبهم بها، ويشعرهم عظمته فيها، ويستلحقهم من ناحيتها، فيحكم عليهم أحكاما ثلاثة في عمل واحد: أما الأول فحبس لغتهم في لغته سجناً مؤبداً، وأما الثاني فالحكم على ماضيهم بالقتل محواً ونسياناً، وأما الثالث فتقييد مستقبلهم في الاغلال التي يصنعها، فأمرهم من بعدها لأمره تبع”.

Mustafa Sadiq Ar Rafii ra ( Sarjana Arab terkenal berasal dari Mesir ) telah berkata dalam kitabnya berjodol “ Wahyul Qalam”:" Bilamana bahasa suatu kaum itu menjadi hina, bangsa itu juga akan menjadi hina, dan tidak mundur bahasa kaum itu melainkan bangsa itu akan diperkotak katikkan . Setelah itu orang asing penjajah akan memaksa penggunaan bahasa mereka ke atas umat yang mereka jajah dan menjajah mereka dengan bahasa mereka . Menjadikan mereka besar dan hebat dengan bahasa tersebut dan menarik bangsa yang terjajah itu ke arah bahasa mereka (penjajah). Penjajah akan melaksanakan tiga perkara sekali gus dengan satu kerja ;
1.   Memenjarakan bahasa umat terjajah tersebut  dalam bahasa penjajah seumur hidup
2.   Membunuh sejarah bangsa itu dengan cara membuangnya atau melupakannya.
3.   Mengikat masa depan mereka dengan belenggu yang telah dibuat . Lalu setelah itu  mereka menjadi seperti lembu yang dicucuk hidung.

Bottom Ad [Post Page]