Kelas Nahu
An-Nahul Wadih
PANDUAN DALAM PENGAJARAN KITAB INI
1)
Pengajaran
Kaedah-kaedah Bahasa Arab hendaklah;
(a)
Menulis
contoh-contoh yang disediakan oleh guru dengan jelas di papan hitam.
(b)
Para
pelajar diminta untuk membaca contoh-contoh tersebut.
(c)
Guru
membuat perbincangan dan rumusan berdasarkan apa yang telah kami jelaskan di
dalam kitab.
(d)
Kaedah-kaedah
bahasa Arab itu hendaklah ditulis dengan jelas di atas papan hitam setelah
dibuat rumusan.
(e)
Bentuk-bentuk
persamaan dan perbezaan di antara tajuk pelajaran baru dengan pelajaran yang lepas
hendaklah dijelaskan sekiranya ada faedah
(f)
Para
pelajar diminta untuk menulis ayat-ayat berdasarkan takrifan dan kaedah-kaedah
yang telah mereka rumuskan. Guru pula perlulah membantu pelajar dalam memilih topik-topik
yang ditulis itu berkaitan dengan kehidupan umum atau topik yang secara
semulajadinya menjadi kecenderungan pelajar untuk menulisnya.
(g)
Menghubungkan
pembelajaran kaedah bahasa Arab dengan pelajaran insyak ( penulisan karangan )
dengan kadang-kadang menjadikan contoh bagi tatabahasa Arab sebagai satu tajuk
karangan . Seperti pada waktu pembelajaran insyak ( penulisan karangan bahasa
Arab ) pelajar diminta untuk membuat karangan berdasarkan kaedah tatabahasa
arab yang telah mereka pelajari.
( Ujian secara lisan – bersambung )


