ميزة السيرة النبوية
Keistimewaan Sirah Nabi s.a.w.
تجمع السيرة النبوية
عدة مزايا تجعل دراستها متعة روحية وعقلية وتاريخية، كما تجعل هذه الدراسة ضرورية
لعلماء الشريعة والدعاة إلى الله والمهتمين بالإصلاح الاجتماعي، ليضمنوا إبلاغ
الشريعة إلى الناس بأسلوب يجعلهم يرون فيها المعتصم الذي يلوذون به عند اضطراب
السبل واشتداد العواصف، ولتتفتح أمام الدعاة قلوب الناس وأفئدتهم، ويكون الإصلاح
الذي يدعو إليه المصلحون، أقرب نجحا وأكثر سدادا. ونجمل فيما يلي أبرز مزايا
السيرة النبوية.
Sirah Nabi s.a.w. menghimpunkan pelbagai keistimewaan yang menjadikan
pengajiannya
satu kepuasan roh, ,minda dan nilai sejarah. Pengajian ini juga menjadi
kemestian kepada para ulama, pendakwah kepada Allah dan pengislah sosial.
Pengajian ini menjamin mereka mampu menyampaikan Syariah kepada orang ramai
dengan pendekatan yang menarik. Ini membuatkan orang ramai melihat Syariah umpama Khalifah Muktasim yang
menjadi tempat berlindung ketika berlaku
kacau bilau dan huru hara. Pengajian ini juga akan membuka hati dan jiwa manusia
untuk menerima pendakwah. Dengan itu, pengislahan yang diseru oleh para pengislah lebih menghampiri kejayaan dan lebih menepati sasaran. Kami
ringkaskan keistimewaan Sirah Nabi s.a.w. yang paling menonjol dalam
perbincangan berikut:
أولاً: إنها أصح سيرة
لتاريخ نبي مرسل، أو عظيم مصلح, فقد وصلت إلينا سيرة رسول الله صلى الله عليه وسلم
عن أصح الطرق العلمية وأقواها ثبوتا - كما سنرى في بحث مصادر السيرة - مما لا يترك
مجالاً للشك في وقائعها البارزة وأحداثها الكبرى، ومما ييسر لنا معرفة ما أضيف
إليها في العصور المتأخرة من أحداث أو معجزات أو وقائع أوحى بها العقل الجاهل
الراغب في إضفاء الصفة المدهشة على رسول الله صلى الله عليه وسلم أكثر مما أراد
الله لرسوله أن يكون عليه من جلالة المقام وقدسية الرسالة، وعظمة السيرة.
Pertama: Sirah Nabi s.a.w.
istimewa lantaran ia merupakan sirah yang menceritakan sejarah nabi utusan Allah ataupun sejarah keagungan seorang tokoh islah
yang paling sahih.
Sirah Rasulullah s.a,w. telah sampai kepada kita melalui susur galur
ilmiah yang paling tepat dan paling pasti (Kita akan rnelihatnya ketika
membincangkan sumber rujukan Sirah). Susur galur ilmiah ini tidak memberi ruang untuk kita meragui kebenaran
peristiwa besar dan penting yang berlaku. Ia juga memudahkan kita mengesan peristiwa dan
mukjizat yang ditokok tambah oleh akal yang jahil dan gemar menambahkan sifat-sifat
mengkagumkan kepada Rasulullah s.a.w. pada zaman-zaman terkemudian melebihi apa yang
dikehendaki Allah dan Rasul-Nya. Dia menyangka tokok tambah ini boleh menunjukkan kemuliaan
kedudukan, kesucian risalah dan keagungan perjalanan hidup Baginda.
إن الميزة من صحة
السيرة صحة لا يتطرق إليها شك لا توجد في سيرة رسول من رسل الله السابقين، فموسى
عليه السلام قد اختلطت عندنا وقائع سيرته الصحيحة بما أدخل عليها اليهود من زيف
وتحريف، ولا نستطيع أن نركن إلى التوراة الحاضرة لنستخرج منها سيرة صادقة لموسى
عليه السلام، فقد أخذ كثير من النقاد الغربيين يشكون في بعض أسفارها وبعضهم يجزم
بأن بعض أسفارها لم يكتب في حياة موسى عليه السلام ولا بعده بزمن قريب، وإنما كتب
بعد زمن بعيد من غير أن يعرف كاتبها، وهذا وحده كاف للتشكيك في صحة سيرة موسى عليه
السلام كما وردت في التوراة، ولذلك ليس أمام المسلم أن يؤمن بشيء من صحة سيرته إلا
ما جاء في القرآن الكريم والسنة النبوية الصحيحة.
Keistimewaan sirah yang sahih lagi tiada sebarang keraguan ini, tidak
terdapat dalam mana-mana sirah rasul-rasul Allah terdahulu. Sirah Musa a.s. yang ada
pada hari ini telah bercampur aduk antara peristiwa-peristiwanya yang sahih dengan pemalsuan
dan pindaan yang dimasukkan oleh Yahudi. Kita tidak dapat merujuk kepada Taurat yang
ada kini untuk memahami sirah Musa a.s. yang sebenar. Ramai pengkritik Barat meragui
kandungan sesetengah safarnya (surah-surah dalam Taurat). Sebahagian mereka
memutuskan secara pasti bahawa sesetengah safar itu tidak ditulis pada masa Musa a.s.
hidup atau sebaik sahaja selepas kematiannya. la hanya ditulis setelah berlalu tempoh masa yang
lama tanpa diketahui siapakah penulisnya. Fakta ini sahaja sudah cukup menyebabkan kesahihan
sirah Musa a.s. yang terdapat di dalam Taurat diragui. Justeru itu, orang Islam tidak
dapat beriman dengan kesahihan sirahnya melainkan apa yang dinyatakan dalam al-Quran al-Karim
dan Sunnah Nabawiyyah yang sahih.
ومثل ذلك يقال في
سيرة عيسى عليه السلام، فهذه الأناجيل المعترف بها رسميا لدى الكنائس المسيحية
إنما أقرت في عهد متأخر عن السيد المسيح بمئات السنين، وقد اختيرت – بدون مسوغ
علمي – من بين مئات الأناجيل التي كانت منتشرة في أيدي المسيحيين يومئذ. ثم إن
نسبة هذه الأناجيل لكاتبيها لم يثبت عن طريق علمي تطمئن النفس إليه، فهي لم ترو
بسند متصل إلى كاتبيها، على أن الخلاف قد وقع أيضا بين النقاد الغربيين في أسماء
بعض هؤلاء الكاتبين من يكونون؟ وفي أي عصر كانوا؟
Pertikaian yang sama juga diperkatakan terhadap sirah Isa a.s..
Injil-injil yang diiktiraf secara rasmi oleh gereja-gereja Kristian hanya diperakui selepas
beratus-ratus tahun selepas kematian al-Masih. Tanpa sebarang kewajaran ilmiah,
Injil- injil ini dipilih daripada ratusan Injil yang tersebar luas di tangan
penganut Kristian ketika itu. Apatah lagi, hubung kait Injil-injil ini dengan
penulisnya tidak dapat disahkan melalui susur galur ilmiah yang memuaskan hati.
la tidak diriwayatkan dengan sanad yang bersambung hingga kepada penulisnya.
Para pengkritik Barat juga berselisih pandangan mengenai sesetengah nama penulis tersebut,
siapakah mereka? Pada zaman manakah mereka hidup?
وإذا كان هذا شأن سير
الرسل أصحاب الديانات المنتشرة في العالم، كان الشك أقوى في سيرة أصحاب الديانات
والفلاسفة الآخرين الذين يعد أتباعهم بمئات الملايين في العالم، كبوذا وكونفوشيوس،
فإن الروايات التي يتناقلها أتباعهم عن سيرتهم ليس لها أصل معتبر في نظر البحث
العلمي، وإنما يتلقفها الكهان فيما بينهم، ويزيد فيها كل جيل عن سابقه بما هو من
قبيل الأساطير والخرافات التي لا يصدقها العقل النير المتحرر الخالي من التعصب
لتلك الديانات.
Jika keraguan seperti ini timbul terhadap sirah rasul-rasul selaku tokoh
agama yang tersebar luas di dunia, keraguan yang lebih kuat berlaku terhadap sirah
tokoh-tokoh agama dan ahli falsafah lain yang bilangan pengikutnya di dunia mencapai ratusan juta
orang. Contohnya, Buddha dan Confucious. Kisah hidup mereka yang berlegar di kalangan
pengikut mereka tidak mempunyai asal-usul yang diperakui menurut kaca mata kajian
ilmiah. Ia hanyalah diambil secara tergesa-gesa oleh para sami sesama mereka.
Setiap generasi menokok tambah riwayat generasi sebelumnya. Mereka menambah
riwayat-riwayat berunsur lagenda dan khurafat yang tidak dapat dipercayai oleh
akal yang cerdas dan bebas daripada ketaksuban kepada agama-agama itu.
وهكذا نجد أن أصح
سيرة وأقواها ثبوتا متواترا هي سيرة محمد رسول الله صلى الله عليه وسلم.
Oleh itu, kita dapati sirah yang paling sahih dan paling diterima pakai
secara mutawatir ialah sirah Muhammad, Rasulullah s.a.w.